Uit onderzoek van Sikkens Coatings is gebleken dat van alle Nederlandse huizenbezitters (89 procent) de buitenkant schilderen in de hoop de waarde van de woning te vermeerderen. Dit blijkt uit onderzoek van verffabrikant Sikkens onder meer dan 1.000 Nederlandse huizenbezitters. Omdat men in deze slechte economische tijden minder snel verhuist, worden de huizen steeds vaker opgeknapt.
Ruim 33% van de huiseigenaren schakelt voor het schilderwerk professionele hulp in. Belangrijkste voorwaarden daarvoor zijn kwaliteit (36%), een scherpe prijs en garanties van de schilder over het geleverde resultaat, zo blijkt uit het onderzoek.
“Naast waardevermeerdering van het huis zijn ook een gevoel van trots en verpersoonlijking van de leefomgeving redenen voor een nieuw likje verf”, zegt Odet van Winsen van AkzoNobel, moederbedrijf van Sikkens. We zien dat Nederlanders wat betreft het binnenwerk echte doe-het-zelvers zijn: het grootste deel gaat naar de bouwmarkt of verfspeciaalzaak om zelf aan de slag te kunnen gaan. Voor de buitenkant van het huis wordt door meer dan een derde (36%) van de huizenbezitters een offerte of advies aan de professionele schilder gevraagd.”
Als huizenbezitters een professionele schilder inschakelen, vindt het grootste deel (74%) van hen de schilder vooral via referenties van vrienden, familie of bekenden. Ruim de helft (53%) van de respondenten maakt gebruik van een schilder die ze eerder hebben ingehuurd. Wel zijn offerte- en vergelijkingssites bij het vinden van een goede schilder duidelijk in opkomst.
Grootste ergernissen bij het schilderwerk zijn een slechte dekking (77%), zakkers of druipers (70%) en slordig schilderen (53%). Nederlanders zoeken in een schilder dan ook vooral kwaliteit, een scherpe prijs en garanties over het uiteindelijke resultaat. Het grootste deel van de Nederlanders vindt een eerlijk advies over bijvoorbeeld de te schilderen plekken, onderhoud en het verfmerk erg belangrijk.
“Wij willen dat schilders die met onze verf schilderen succesvol zijn: daarom zorgen we, met onze producten en bijbehorend advies, dat zij voorop lopen met innovaties en kunnen werken met de meest verfijnde techniek”, aldus Van Winsen van Sikkens.
Het online onderzoek naar Nederlanders en hun schilderwerk is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien, in opdracht van Sikkens, door middel van een representatieve steekproef onder 1.041 Nederlandse huisbezitters. Het veldwerk vond plaats van 5 tot 9 april 2013. 48% van de respondenten is vrouw, 52% man.